|
Cor
Sonke
Amsterdam - 1960
Afgestudeerd: Kunstacademie
Kampen 1991.
Sindsdien houd ik mij bezig met tekenen,
schilderen en het maken van objecten.
Schilderen is voor mij een
zoektocht naar eenvoud van vorm en kleur in gelaagdheid en
transparantie.
Gefascineerd door de dagelijkse vormen om mij
heen, b.v. ritmes van stenen of bomen, vormen van dingen waar je
normaalgesproken aan voorbij loopt, zonder te zien hoe bijzonder ze
kunnen zijn.
Mijn werk vormt zich over het algemeen vanuit abstractie, hierdoor
blijft het onderwerp ondergeschikt aan het schilderij.
Door onstuimig onderzoekende aard, bij berispend
differentiatiedrift ontstaat verscheidenheid in mijn werk.
Hierdoor
ontstaan ook mijn objecten. Net als bij het schilderen is het een soort
bouwen, toevoegen en weghalen.
De ene stap kan niet ontstaan zonder de voorgaande. Stukken hout,
roestig ijzer, stenen of ander gevonden materiaal zijn hierbij het
uitgangspunt. Met deze vaak bijzondere vormen, probeer ik mijn eigen
intuïtieve werkelijkheid te verbeelden. Soms bewerk ik de losse
materialen, maar vaak laat ik ze zoals ik ze vind en verander ze dan
alleen door ze ergens een onderdeel van te laten worden.
Ondanks deze
verscheidenheid zijn er wel degelijk overeenkomsten. Met snelle
onderzoekende
verwerking
van materiaal vind ik bepaalde vormen, welke ik uitwerk tot een
beheersbaar en soms sereen eindresultaat.
Of mijn werk nu abstract is of figuratieve
elementen bevat, bepaalde vormen en eenvoud waarnaar ik op zoek ben
komen terug. Gevoed door de sfeer van muziek en indrukken van het
bestaan, verwonderd door de confrontatie met de realiteit,
is het eindresultaat vaak een verwijzing in het proces van de gemaakte
werkelijkheid.
Cor
Sonke
Amsterdam - 1960
Studied:
Academy of Arts, Kampen 1991
Painting is for me a quest for simplicity of form and
color in layers and transparency. Fascinated by daily forms around me. I
let myself be led by the creative process in which I find my own visual
translation, and let the painting create itself.
In the larger forms of a composition, small details that arise in a
controlled random way, create surprising twists inspired by the mature
observations of my own visual world.
My work is generally abstract, but sometimes I use a figurative base
which influences the final result.
Although some parts of the subject may stay visible or be further elaborated,
the subject itself stays secundary to the painting.
Also my landscapes arise from the abstraction, often made from memory or
sketches
Impulsively, fed by the atmosphere
of music and the impressions of life, I try to give my mind free range.
Amazed at the confrontation with reality the end is only a reference,
sometimes with an ironic slant.
|